El
Mercat de les Flors, espai de dansa, va acollir ahir al vespre l’actuació de
Mónica Valenciano, ballarina i escriptora, que ja havíem tingut ocasió de
tastar la Nit de Poesia al Palau de la Música. Em va sobtar que a penes hi hagués
públic del món de la dansa i que la sala no estigués plena a vessar. “Impregnaciones
de la srta. nieve y guitarra” s’ho mereixia. Es tracta d’una proposta d’hibridació
de llenguatges i en aquest tipus de propostes de vegades pot més la por que la curiositat.
A
l’escenari, tres cadires de jardí amb tela ratllada de colors i quatre de metàl·liques
grises com les dels espectadors. La gent xerra, és l’hora però Mónica
Valenciano no apareix a l’escenari. Martí Sales, codirector del festival, em fa
notar que està asseguda a primera fila, camuflada entre el públic. Es gira i
ens mira. Es torna a girar, ens mira i diu “Empieza!”, però no ho ha dit prou
fort i hi ha gent que encara parla. Ho torna a dir i ara sembla que uns quants
callen i, finalment s’aixeca i ho diu encara dues vegades, amb més força, i es
fa el silenci.
Agafa
la cadira on estava asseguda i l’enlaira. Camina molt a prop de la primera fila.
Ulls esbatanats, buscant el contacte visual amb el públic. Hi ha el paper tissú,
suau, que du agafat a la roba i que es mou gràcil amb ella. I hi ha el paper d’alt
gramatge, rígid, en una pila. Balbuceja sons, cap paraula intel·ligible i es
mou per l’escenari, seu en una de les cadires i agafa la pila de paper gruixut,
i va tirant els fulls per terra. Hi ha el gest petit i el cop de força, fins
que llança tots els fulls, que dibuixen una mena de camí caòtic de rajoles
blanques damunt el terra negre.
A
poc a poc va agafant més protagonisme la paraula: “Viva la virgen!”, “Viva la
virgen del gato!”, “Viva la virgen del tránsito! Yo la vi” i desgrana petites
narracions: “Y cogió la barra de pan y le pegó: paaa!”, “Canta, canta”, “Vamos
a practicar, a ver si nos ponemos de acuerdo”, “La sonrisa de una rana”. De vegades
sembla una nena curiosa, d’altres una dona innocent com la Giulietta Masina de La strada, i d’altres, una dona rebel.
Es mou a batzegades, l’atzar va amb ella. Ha deixat el titubeig inicial.
“Me
voy a dar un paseo y a pensar”. I se’n va passejant cap al fons de l’escenari,
obre la cortina i fa com que hi entra, però en surt immediatament. Les llums es
fan més tènues, l’ambient més íntim i comença a sonar una música de violí i baix.
Mónica Valenciano balla, immensa, ocupant tot l’escenari. Té un gest de braços
i mans bellíssim. Ara acompanyen al violí i al baix un taral·leig suau i una
piuladissa d’ocells, que es va posant en primer pla.
“Prolongaciones
y desplazamientos. Y el silencio salpicando. Eso”. Demana a una noia que li
llegeixi un dels fulls per saber què ve a continuació. I la noia llegeix. Demana
una veu masculina per llegir un altre full i “lo que salga es lo que toque”. El
noi no llegeix. “Continua este pensamiento, pero ahora a diferentes velocidades,
tararearlo. “Registrando todo el verde que hay”. Som en un jardí? I mentre diu el text va construint figures –cases,
castells, espais- amb els papers gruixuts. “Está todo el espacio lleno de
líneas. Y de acentos, comas, entreparéntesis... Y el pliegue”. “Lanza una
carta! Desde dentro!” “Desde un ángulo de la luna vamos a escribir cartas de
amor a todo el mundo”.
Mónica
Valenciano balla i escriu, i tant li fa l’eina. Pot ballar amb el cos i amb el
llenguatge, pot escriure amb el llenguatge i ho pot fer amb el cos. Dansa i
verb són fragmentats, improvisats, juganers. En acabar, tots els espectadors
vam ocupar l’escenari encuriosits pel continguts dels papers: dibuixos, taques,
textos i desplaçaments.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada