La
veu, el to, el posat de l’Andreu Subirats sempre sembla que vulguin esquinçar.
La textura és d’esquerda. I la primera nit de moderns i postmoderns al Palau de
la Virreina va estar travessada per esquinços d’aquesta mena i d’altres,
pelatge divers a mesura que avançava la nit, disfressa per tot. “Lo més tonto
apanya arràdios” de tret de sortida. Subirats va ressonar amb força, amb Diego
Burián (guitarra i trompeta) i Roger Blavia (percussió) completant “la galàxia
perdiuenca”; els dos músics, esclatants, a pesar que a vegades, li menjaven el
vers i la paraula. El poeta i rapsode tortosí –camisa virolada amb ganes– va barrejar Galtes de
perdiu amb Villon (“som villonaris!”, “siguem aquestes llengües calumnioses!”) i
alguna altra vel·leitat (potser massa vel·leitat), va fer hits (“què sap lo
neci del patiment de l’altre?”, “què sap lo bou del patiment de l’altre?”), es
va agradar, va anar-se enfilant, hi ha temes subiratians que van camí del
clàssic (“Fucking Paradise”), l’escenari variava les gradacions de color, la
Virreina s’omplia amb més gent dreta i ronroneig de fons...
“Prometeu encadenat
al caixer automàtic mirant una barjaula”. To popular i directe entremesclat
d’unes quantes voltes a la llengua.... ”M’he mort i no m’ho han comunicat”. I més
endavant, es desbotonava amb pinzellades d’ironia, algun raig de jota, sons
guturals, algun tic de no-política (“els xoriços ibèrics es curen a les
bodegues d’algunes facultats d’economia”), batalles i lemes universals (“la gent
de la Ribera van fer la Ribera!”, “barraques sí, barraquisme no”). Un crescendo
imparable, a pesar d’aquest costum –“vici”, en diria la meva mare– de tomba que
gira papers. Aprofitant que era Sant Anastasi, Galtes de perdiu, el llibre, es podia
adquirir per un preu excepcional. Subirats, ja del tot desbridat, tancaria la
nit fent de bou, un preludi encara comprensible i lògic que, sense saber-ho, faria d’avançada,
en certa manera, del que vindria després.
En
acabar les Galtes de perdiu, la Cronista de Pega, encara amb gana, va anar a
fer un most en una coneguda cadena d’entrepans per emportar o menjar allà, que
són prou bons i no són pas gaire cars encara que et facin esperar, allà, que hi
havia una representació que déu n’hi do del pati català i de l’escodrinyament
tant nostre i nostrat, allà, traslladat de la Virreina a la coneguda cadena
d’entrepans que encara bo, tot palplantat, menjant un “Zipi-Zape”, es va trobar el
senyor Ensems Malgrat-tot i Puigquellur. El col·lega Ensems. En una certa hora
de la nit, ja cal tractar-se de col·lega, excedir-se un xic en les
aproximacions corporals i parlar amb l’aire desbocat que ho rebentarem tot.
Encara sota la convulsió enganxada a la pell de comprovar que el paio Ensems s’embrancava
en la menja d’un entrepà de nom tant poc noucentista -Zipi-Zape- no va poder
més que accedir al seu plany i prec de fer la crònica dels novaiorquesos Urayoán
Noel i Saul Williams.
- N’esteu segur, de
voler escriure dels fills bastards de NYC? Penseu que són una proposta
ultramoderna, que potser no s’acaba d’entendre res, d’aquestes que de tan
modernes tenen designis inescrutables, de camins foscos, cortines que es
tanquen, ja m’enteneu –a la Cronista de Pega ara li havia picat de parlar-li de
vós; el cognom “Malgrat-tot”, com passava amb certs cognoms de la cultura i l’economia
catalanes i àdhuc barcelonines pesaven i s’imposaven en situacions d’aquesta
mena. Imbuïda per aquest flux i procés del “Malgrat-tot”, la Cronista de Pega
no sabia perquè era que se sentia ara cridada a parlar nostrat, com l’Ensems; i
l’Ensems semblava fer el camí contrari. Vasos comunicants? Un cas de tafurisme?
D’intrusisme?
- Uh, nigga, uh fucking tia, estic
a punt, amb ganes, sang i fetge, cops de puny i lleterades –va respondre,
l’Ensems, donant-se cops al pit, creuant les mans i tombant la córpora. Es va
posar una cadena sumptuosa al voltant del coll i se n’anà cap a la Virreina,
després d’acabar-se d’un sol glop mitja cervesa, encendre el mòbil de reggaeton
i abaixar-se els pantalons fins a descobrir la guardioleta.
“En arribar a la Virreina, vaig
detectar, d’immediat, que fóra vespre d’estar dret. S’havia anat omplint el
pati i les faiçons de la concurrència transmetien, d’una revolada, una voluntat
de modernitat, quan no de postmodernor, fins i
tot es diria que algun cas fregava la hipermodernor més autèntica. Si
Joan Sales baixés de la placeta Ramon Amadeu fins a la Virreina, quedaria
com...No ho sé. El puertorriqueny empeltat de novaiorquès o a l’inrevés, Urayoán
Noel, em desvetllà un record dolorós d’infantesa. Poc donat a la cançó, a la
gràcia ínclita que aconseguia de fer riure pares i tiets, jo assajava de cantar
cançons, de fer show, de fer gràcia, d’atraure mirades i amor, tancat a la meva
cambra, solitari, franquejat per algunes imatges rebregades del Barça de Rinus
Mitchels, que després serien substituïdes per algunes fulles de revista
“porosa”...Em tancava i feia que cantava i desafinava i em posava un casset i
em movia maldestrament i imaginava que el públic em seguia, m’ovacionava, deia
coses inconnexes, inintel·ligibles, i quan sentia el sorollet de la mare que
s’acostava a obrir la porta, parava en sec, com descobert. Aquest record, poc o
molt, pel camí del dret o del tort, va ser el que desvetllà Urayoán Noel, en qui vaig
veure l’infant que un dia vaig ser. Noel, enlloc de cassetes, gastava el “software”
d’un mòbil de darrera generació –que és com dir un mòbil d’ara– i enlloc del
meu català feréstec amb alguna palada de xarnego, alternava castellà de
Puerto-Rico i anglès de Nova York. O era al revés? El petit homenatge brossià
que va oferir Nöel no el vaig arribar a capir.
A la Virreina vaig retrobar en
Debades, un company d’aquelles nits del Raval, de quan era el Raval. Quina
sensació de joventut, d’anys recobrats! Vam acordar, amb en Debades, que fos
com fos després faríem cap a la Poderosa. Segons algunes versions oficials,
centre de pensament i bonhomia on els artistes i la concurrència
inquieta poden seguir treballant en xarxa i ampliant els horitzons i sinergies
culturals; segons d’altres, es tractaria més aviat d'un santuari de perdició i pesca
supremes. Ja se sap que les cròniques d’avui gaudeixen d’una tendència natural
a l’exageració, incapaces de trobar el punt mig.
Observant els esgarips de Noel
i les seves conversions poètico-telefòniques, en Debades confessà: “jo sóc més
de mossèn Cinto, en moments així em sento feréstec”. I ho va acompanyar amb
un lleu grunyit a l’estil Manelic que, tenint en compte els sons que emetia a
l’escenari en Noel (el del “coroporocoroporo” al Palau), no desentonà ni mica.
És més, alguns cregueren que Noel havia estat capaç de crear una doble escala
musical a partir de la ressonància prodigiosa de la caixa, en un exercici
diafragmàtic sòlid o insòlit però sols a l’abast dels genis vertaders. El
grunyit d’en Debades sortí de la Virreina amb una força tal que, a banda de deixondir
algun regidor barceloní que dormia plàcidament a aquella hora, arribà fins a
Puiggraciós, encalçà el darrer sospir de Raimon Casellas i digué bona nit a una
monja del santuari.
El negre Saul Williams –“eh tu nigga”,
cal dir quan no saps què dir-li– semblà desvetllar definitivament la
concurrència, que reia i l’aplaudia amb cert fervor i semblava entendre-ho tot,
amb tots els ets i uts. Oh ensenyament públic tan bandejat! Oh EGB i ESO no
prou benhaurats! Què pensàveu, descreguts vinguts del “temps passat sempre
millor”, què pensàveu, que els nostres alumnes no sortien amb un anglès
impol·lut que els permetés, fins i tot, anar a pidolar fronteres enllà? Jo, que
devia caure en la termita dels tolits per les llengües estrangeres, no clissava
res, però amb l’esperit inquiet sempre en “mode on” –oh, nigga!– em decidí a encetar
una particular enquesta per atènyer les paraules i discurs de Williams i
poder-les transmetre a tots els lectors de bé que paren la vista ara, aquí.
Aquí, aquí...Bé, ja està la “perfomance” experimental.
A la pregunta de si entenien el
Williams i concretament, què deia, la resposta més comuna fou: “una mica,
d’aquella manera, a mitges, és que va molt ràpid, alguna cosa agafo, però és
molt potent, eh, aquest tio és molt potent, hòstia”. I sí, “eh, nigga”, a fe
que ho era: un recitar d’un ritme portentós i ferm que t’arrossegava, veloç,
unes cadències de paio malcarat que si te’l trobes sota el pont, tremoles, una presència física que estarrufava –expliquen– certes figues
i tites, segons els casos, un recitar que se t’enduia, sí, que al final se
t’enduia a fora, a peu de Rambla, una estona...Amb l’ajut inestimable d’alguns presents
amb disposició d’un nivell “advanced” d’anglès, vaig rescatar, via traducció
lliure, algunes paraules i missatges del recitar potent, “eh, nigga, aquest tio
és molt potent” del vespre que ja tocava la mitjanit a la Virreina: “pagar el
lloguer”, “la dona a qui perdona”, “la realitat sagna ficció”, “el meu fill sap
què és el color porpra sense tenir el concepte de la paraula porpra”, “quantes
veus no hem silenciat”, “més a prop del naixement del que jo estic de la mort”,
“I am that nigger!”
I, oh! al mateix temps, m’adoní que,
en glopades progressives i turgents, havien entrat turistes que treien el cap
per la Rambla, delerosos de conèixer la barcelonina nit. I és clar, ells que no
han patit la diatriba de l’EGB ni l’ESO, ho entenien tot amb un detall
estarrufador. Williams fou acomiadat amb aplaudiments generosos i, si no fos
perquè als turistes se’ls feia tard per seguir “descobrint” la barcelonina nit
(Oh! Josep Maria Planes, si els veiessis ara!) i perquè no havien estat
informats dels nous costums sobre el tema, hagueren tret Williams de la
Virreina talment un torero.
Sortírem a fumar, amb en Debades, i
acordàrem que la comitiva havia d’encarar-se cap al carrer Riereta, en ple
Raval (quins temps, al Raval!) per tal de començar a escatir alguns misteris
inescrutables de la poesia catalana...Aquell local de doble versió tenia taules
i seients i cortines...Diuen algunes cròniques de darrera hora que fins s’hi
produí un combat de jotes..."Tota cortina està feta per córre’s”. Apunteu-lo, aquest vers.
Ensems Malgrat-tot"
Ensems Malgrat-tot"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada